• Krótka relacja z pobytu uczniów we Włoszech

• 06.12.2017 22:34
      • 3.12.2017
        Działanie związane z uczeniem się, nauczaniem i szkoleniami w ramach projektu Erasmus+ "Un homme sain dans un environnement sain"
      • W niedzielę 19 listopada rozpoczęliśmy naszą włoską przygodę. Późnym wieczorem dotarliśmy na lotnisko w Lamezia Terme, skąd do swoich domów zabrali nas rówieśnicy z Włoch wraz z rodzicami, którzy zdecydowali się gościć nas przez tydzień.

Poniedziałek zaczęliśmy od zajęć w szkole Instituto d'Instruzione Superiore E. Fermi w Catanzaro.

Zwiedziliśmy budynek, a następnie uczestnicy projektu zaprezentowali swoje kraje (Włochy, Portugalia, Polska i Rumunia). Pierwszym zadaniem była wspólna praca w grupach międzynarodowych nad logiem projektu Erasmus+. Po zajęciach spędzaliśmy czas z naszymi nowymi znajomymi.

Wieczorem w szkole odbyło się spotkanie, gdzie czekał na nas włoski poczęstunek. Mogliśmy spróbować różnych smakołyków takich jak pizza czy typowe ciasta regionalne (petriali, nacotole).

We wtorek, trzeciego dnia naszej wycieczki, podziwialiśmy jednocześnie górskie i nadmorskie krajobrazy. Natknęliśmy się na interesujące okazy roślinności, która naturalnie nie występuje w Polsce np. oliwki, kaktusy czy aloes.

Skosztowaliśmy też, zrywanych prosto z drzewa, mandarynek.

Zobaczyliśmy zamek usytułowany nad samym morzem - Le Castella oraz pozostałości starożytnej cywilizacji greckiej.

Tego dnia otrzymaliśmy specjalne zadanie - każda grupa musiała samodzielnie zasadzić małą jabłonkę.

W środę wyruszyliśmy do miasta Tiriolo w celu zobaczenia procesu tworzenia oliwy z oliwek. Następnie przeszliśmy instruktaż rozpoznawania jakości tejże oliwy. Później zjedliśmy obiad w restauracji „Due Mari”, po czym wybraliśmy się do muzeum wykopalisk archeologicznych i dawnych strojów ludowych tutejszej ludności.

Kolejnego dnia przybyliśmy do szkoły w celu prezentacji naszych pomysłów na logo projektu Erasmus+. Później uczyliśmy się nawzajem przedstawiania w językach polskim, włoskim, rumuńskim i portugalskim. Po godzinie 13:00 powróciliśmy do domów na lunch, po którym w grupach  przygotowywaliśmy typowe dania kuchni włoskiej.

W piątek o godzinie 10:00 mieliśmy spotkanie w ratuszu z prezydentem miasta Catanzaro. W czasie małego wywiadu opowiedział on m.in. o szkolnictwie oraz rozwoju przemysłu w Kalabrii. Następnie udaliśmy się na zwiedzanie Galerii im. San Giovanni, gdzie mogliśmy przejść podziemnymi tunelami. Później mieliśmy możliwość spaceru po parku różnorodności biologicznej. Po zakończeniu zwiedzania resztę dnia spędziliśmy w miłej atmosferze z rodzinami goszczącymi.

W sobotę pojechaliśmy na wycieczkę do miasta Nicotera. Na miejscu wzięliśmy udział w wykładzie na temat diety śródziemnomorskiej. Mieliśmy okazję uczestniczyć w obchodach Międzynarodowego Dnia Przeciwko Przemocy Wobec Kobiet. Po wysłuchaniu przemówienia oraz obejrzeniu krótkiego spektaklu udaliśmy się do restauracji "Bianco e Nero". Mieliśmy tam okazję skosztować produkty typowe dla diety śródziemnomorskiej. Następnie wyruszyliśmy do Pizzo, gdzie spróbowaliśmy "Tartufo"- włoskiego deseru lodowego pochodzącego z tego właśnie miasta.

Ostatni dzień pobytu każdy z uczestników spędził inaczej. Zależało to od tego, co zaplanowały rodziny goszczące. Większość wybrała się na spacer po mieście lub na zakupy, inni zaś odpoczywali w domach. Wieczorem rodziny odwiozły nas na lotnisko. Tam nastąpiły pożegnania oraz pamiątkowe zdjęcia. Około godziny dwudziestej trzeciej wyruszyliśmy w drogę powrotną do Polski.

Gabrysia Przybyło, kl. II c

oraz M. Hałdaś, A.Sobolewska, D. Szczur, K. Rzepka, W. Sajdak, G. Wilk, N. Frankiewicz, G. Książek, A. Sito