• 100 lat! Realizujemy ministerialny projekt!

• 19.10.2018 11:27
      • Dwudniowa wycieczka, finansowana z projektu Ministerstwa Edukacji pn.”Godność, wolność, niepodległość”, wyruszyła spod basenu „Fregata” 11 października o godzinie 7.00. Pierwszym punktem realizacji projektu uczniów z klasy IIIA oraz IIC była lekcja muzealna w Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie (dodajmy, że w bieżącym roku świętujemy również stulecie lotnictwa polskiego) pod tytułem „Eskadrylla Niepodległej”. W czasie interesujących zajęć poznaliśmy historię lotnictwa z czasów I wojny światowej i II Rzeczpospolitej Polskiej( oj! robiło wrażenie na niektórych).
      • Kolejne zajęcia czekały na nas w Muzeum Narodowym w Krakowie. Jedna grupa uczniów wzięła udział w lekcji muzealnej zatytułowanej „Poezjo, precz!!! Jesteś tyranem!!!”- o S. Wyspiańskim, a druga w lekcji „Powstania narodowe – legenda powstań i codzienność powstańcza”. Po zajęciach udaliśmy się na obiad do stołówki akademickiej „Żaczek”. Zakwaterowaliśmy się w schronisku młodzieżowym „Oleandry”. Po krótkim odpoczynku wyruszyliśmy na spacer po Krakowie, w czasie którego zobaczyliśmy plenerową ekspozycję Kto to wie(ś)? gra z tradycją / gra z wyobraźnią inspirowaną działającym w latach 1913-1926 stowarzyszeniem Warsztaty Krakowskie. Następnie, podzieleni na cztery grupy, rozwiązywaliśmy quiz związany z życiem Józefa Piłsudskiego. Naszym zadaniem było odgadnięcie hasła związanego z Ziukiem. Poszukiwaliśmy na terenie Krakowa tablic, pomników, miejsc związanych z tą wyjątkową postacią historyczną. Po intensywnej pracy w grupach wróciliśmy do schroniska i po meczu Polski z Portugalią (dodajmy-przegranym) udaliśmy się na zasłużony spoczynek (niektórzy grali w mafię – oczywiście!).

Drugi dzień naszej wycieczki rozpoczęliśmy od zwiedzenia ulicy Oleandry – miejsca wymarszu I Kompanii Kadrowej pod dowództwem J Piłsudskiego. Na Błoniach pani przewodnik opowiedziała o historii krakowskich klubów sportowych, a na Rynku Głównym o przejęciu władzy przez Polaków w Krakowie 31.10.1918 r. (o tym wydarzeniu informuje tablica na wieży ratuszowej). Następnie udaliśmy się do Muzeum w Sukiennicach, w którym mieliśmy okazję podziwiać dzieła sztuki wybitnych autorów z XIX wieku nawiązujących m.in. do powstań narodowych. Na dziedzińcu Collegium Maius usłyszeliśmy o osiągnięciach polskiej nauki w okresie międzywojennym. W Katedrze Wawelskiej zobaczyliśmy kryptę Józefa Piłsudskiego. Poznaliśmy historię Katedry, weszliśmy na dzwonnicę, aby zobaczyć Dzwon Zygmunta, który  jest uruchamiany tylko w wyjątkowych sytuacjach narodowych - zabił m.in. w trakcie kanonizacji Jana Pawła II. Dodatkowo pani przewodnik opowiedziała nam historię Zamku Królewskiego na Wawelu – pierwszej siedziby królów polskich. Kawa na krakowskim rynku smakuje wybornie – udało się nam o tym osobiście przekonać! Po obiedzie pojechaliśmy do Tarnowa.

Do Tarnowa – Mościc (nazwanych tak ze względu na zasługi prezydenta II RP) - zobaczyliśmy m.in. pomnik Eugeniusza Kwiatkowskiego – ministra gospodarki z okresu dwudziestolecia międzywojennego (1918 -1939), willę, w której mieszkał, będąc dyrektorem zakładu „Azoty”. Po zrobieniu grupowego zdjęcia wróciliśmy bezpiecznie do Kolbuszowej.